Falgligt Fællesskab - online oplæg om faglighed i en krisetid

webff

Det blev ikke i denne omgang at professionshøjskolerne åbnede op for undervisning - desværre.

I PLS vil vi gerne tage en ekstra hånd om vores medlemmer, så I alle er bedre forberedte på den nye hverdag. Vi afholder derfor fagligt fællesskab - online! Over flere gange inviterer vi aktuelle oplægsholdere til dele deres viden med vores medlemmer, der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål bagefter, så vi sammen kan blive klogere. Alle oplæg vil have fokus på faglighed i en krisetid.

Næste oplæg er den 28. maj kl. 19.30 med Jan Hoby, næstformand i Landsforeningen for Socialpædagoger og underviser på PLS kursusweekend, og vil foregå på Zoom.

Alle der er medlem af PLS kan deltage, du skal dog tilmelde dig senest torsdag den 28. maj kl. 14.00. Tilmeld dig til Fagligt Fællesskab den 28. maj her

Du vil efter tilmeldingsfristen modtage et link så du kan deltage.

 

28. maj kl. 19.30 på Zoom - Tilmeld dig til Fagligt Fællesskab den 28. maj her

Coronakrisen frisætter pædagogernes potentiale

Oplægget bliver med Jan Hoby, næstformand i Landsforeningen for Socialpædagoger, har tidligere undervist på PLS Kursusweekend. Info om tilmelding kommer senere.

Maurice Merleau-Ponty sagde engang at mennesket er dømt til mening, og om noget har coronakrisen skabt en mulighed for at tusindvis af pædagoger at fået mulighed for at skabe en fornyet meningsfuldhed i daglige dont, igennem at udfolde, udforske og udfordrer deres faglighed for fuld skrue. Det bedste fra den pædagogiske skattekiste er blevet legemliggjort kapital under coronanormeringer i landets daginstitutioner og skoler.

Med ét er alt lige fra Daniel Sterns til Bourdieu forvandlet fra støvet teori til anvendelig praksis. Som Kitaro Nishida engang sagde: "Viden og kærlighed er den samme mentale aktivitet; for at forstå en ting må man elske den, for at elske en ting må forstå den" Coronakrisen er blevet til anskuelighedsundervisning i hvad pædagoger kan udrette under gode rammervilkår. Det og meget mere, når vi omkring i en tour de force gennem pædagogikkens vigtigste og inspirerende tænkere som blevet støvet af under coronakrisen.

 

11. juni kl. 19.30 på Zoom

Hvor blev motivationen af? Sidder vi stille på grund af Corona?

med Kristian Fahnøe Munksgaard. Kristian er underviser på University College Lillebælt.

Med udgangspunkt i Deci og Ryans Selvbestemmelsesteori sætter Kristian skarpt på, hvordan Coronatiden kan have skabt ændrede vilkår for børn og borgeres motivation for aktiv bevægelse. Han præsenterer yderligere et bud på, hvordan man som studerende kan undersøge nyeste viden og praksiserfaringer med Corana i pædagogens praksisfelter.

 

14. maj kl. 19.30 på Zoom (Er afholdt)

Barn i en coronatid

med Grethe Kragh-Müller. Grethe er lektor og forsker ved Aarhus Universitet og specialist i børnepsykologi. Har medvirket i DR-dokumentaren “Hvem passer vores børn” fra 2019.

I forbindelse med daginstitutionernes genåbning efter nedlukning i forbindelse med corona har der været en diskussion i medierne om dette, dels i forhold til i hvilken udstrækning småbørn er i stand til at overholde de af sundhedsstyrelsens angivne regler for institutionen, dels i forhold til hvilken betydning de nye måder at skulle i børnehave på kan have for børnenes psykiske sundhed og trivsel, herunder om situationen vil skabe usikkerhed og angst hos børnene, børnenes alder og udvikling taget i betragtning.

Disse forhold vil blive belyst i oplægget, hvor der vil blive set på følgende:

  • Hvordan er småbørn i stand til at tænke og forstå en situation som f.eks. den nye måde at være i børnehave på?
  • Hvad betyder det for børnene kun at være sammen med én voksen og en lille gruppe af børn?
  • Hvordan er småbørn i stand til at forstå regler og følge disse?
  • Hvad er angst, og hvad kan skabe angst hos børn?
  • Hvordan forstår småbørn virus, som f.eks. corona – og alle de forhold der er forbundet med corona?
  • Hvordan kan man som pædagog forholde sig i forhold til disse spørgsmål og den nuværende situation i dagligdagen med henblik på at skabe bedst mulig trivsel for børnene i daginstitutionen? 

 

 

 

%MCEPASTEBIN

%

nyt gennemsigtig pls

Nyheder for pædagogstuderende

Læs seneste nyt fra pædagoguddannelsen samt vigtige informationer fra PLS' sagsbehandler.

Læs mere

pls help

Hjælp når du har brug for det...

Dit medlemskab sikrer dig, at du har et sted at gå hen, hvis du har brug for råd og vejledning. Vores sekretariat hjælper studerende med problemer på uddannelsesinstitutionen såvel som i praktikperioden.

Læs mere

feedback
feedback