Praktik i nødberedskab: Det er både svært og nervepirrende

Mange pædagogstuderende er en del af nødberedskabet, og bidrager til at vi kan holde hjulene kørende i samfundet. Her kan du læse om de tanker Carina fra UCN i Thisted, har gjort sig i forhold til hendes praktik. Har du beretninger fra nødberedskabet, kan du sende dem til 

carina thisted

3. praktik i en integreret institution

Carina Skjellerup Leander Jensen, 24 år og læser på UCN i Thisted, hun er igang med 3. praktik i en integreret institution

Torsdagen d. 12. marts, dagen efter statsministrenes udmelding om de lukkede institutioner, mødte jeg til en arbejdsplads med næsten ingen børn og en leder som havde travlt med telefonopkald.

Brug for klarhed
Dagen forløb sig roligt, men vi havde alle brug for klarhed:

  • ”Hvad skal vi nu?”
  • ”Hvem skal møde?”
  • ”Hvordan forholder vi os?”

Som studerende bekymrede jeg mig for det hele, 14 dage ville lige kunne gå an, men allerede om torsdagen gav det øvrige personale udtryk for det nok ville vare længere. Det var meningen jeg skulle være påbegyndt mit innovative projekt mandagen efter, og hvordan skulle det nu gå? Planen var at udføre projektet med maling, træ og trappe i samspil med børnene. Men ingen børn, ingen projekt.

Mit studierelevante arbejde sat på pause
Som studerende bliver man mødt med mål og krav under praktikken, jeg har ikke kun et æstetisk innovativt projekt, men også et didaktisk projekt, om natur og udeliv, jeg skal udføre for at bestå praktikperioden og fremlægge til modul 11.

Mens Corona-krisen står på er alt mit studierelevante arbejde sat på pause, mine projekter skal klares hjemme så vidt som muligt. Det er både svært og nervepirrende, man vil jo gerne gøre sit bedste og bestå sin eksamen.

  • Som studerende i nødberedskab skal jeg acceptere et fleksibelt arbejdsskema, da ingen ved hvor mange børn der kommer, hvor mange møder der skal holdes og om der er et reelt behov for mig i daginstitutionen.
  • Som pædagogstuderende i nødberedskab er vi særligt udsatte for smitte, børn er ikke altid de mest hygiejniske og selvom vi gør alt vi kan for at holde os frie fra bakterier og div. Snavs, kan og vil det ikke altid lykkedes.

Jeg er heldig
For mig at se er jeg heldig, med en god leder og med god kommunikation, forholder jeg mig positivt. Min tid bliver brugt på at læse ekstra meget teori, og med små børnegrupper i daginstitutionen betyder det også jeg har mere tid til 1:1 kontakt med børnene, det betyder også jeg kan lave andre ting som skrumpeplast og ansigtsmaling med de få børn der er tilbage.

Indtil videre forholder jeg mig rolig, passer på mig selv og mine nærmeste, prøver at holde mig selv og de få børn der er tilbage i institutionen rene og smittefri.
Så må eksamensstress og kompetencemål komme i anden række og blive håndteret når vi er ude af Corona-krisen igen.

nyt gennemsigtig pls

Nyheder for pædagogstuderende

Læs seneste nyt fra pædagoguddannelsen samt vigtige informationer fra PLS' sagsbehandler.

Læs mere

pls help

Hjælp når du har brug for det...

Dit medlemskab sikrer dig, at du har et sted at gå hen, hvis du har brug for råd og vejledning. Vores sekretariat hjælper studerende med problemer på uddannelsesinstitutionen såvel som i praktikperioden.

Læs mere

feedback
feedback