“Jeg brænder for min uddannelse, og jeg brænder for mit fag. Men jeg frygter også for fremtiden”

Sådan siger Zuzu Heidelbach fra PLS lokalafdeling i Slagelse i sin tale ved demonstration for minimumsnormeringer i Slagelse den 2. juni. Her kan du læse hele talen:

Mit navn er Zuzu. Jeg er studerende på pædagoguddannelsen her i Slagelse og er på vej ud i min første lønnede praktik, ligesom mange af mine medstuderende er.

Jeg er aktiv i vores lokale PLS-afdeling, som er de pædagogstuderendes studenterorganisation.

Pædagoguddannelsen er den eneste professionsuddannelse, hvor vi som studerende ikke er på SU i vores praktikker, men derimod går til en ussel løn på 83 kr i time. Det er statsstøttet løndumping, og det forringer vores uddannelsesvilkår!

For det er svært at være studerende, når man samtidig er en del af normeringen og en del af et kollegafællesskab, hvor man gerne vil yde sit. For hvad skal jeg vælge?

At lade en kollega stå alene på legepladsen med 25 børn eller få skrevet de observationer ned, jeg skal bruge for at opfylde de krav, der sættes til mig på mit uddannelsessted? Det er ikke et retfærdigt valg. Der skal være plads til begge dele!

Derfor vil vi i PLS Slagelse gerne have de pædagogstuderende ud af normeringerne, så de har tid til at fordybe sig i praksis og finde deres ben i faget, og vi vil have minimumsnormeringer, så vores pædagogiske kollegaer får en reel mulighed for at bruge deres faglighed!

For politikerne bør vise et minimum af den respekt, pædagogerne fortjener ved at indføre minimumsnormeringer. Især når de har brugt børneområdet som løftestang i deres valgkampagner.

Jeg brænder for min uddannelse, og jeg brænder for mit fag. Men jeg frygter også for fremtiden. Jeg brænder for at hjælpe mennesker til at få flere handlemuligheder i eget liv og til at sikre et samfund, hvor der er plads til, at vi ikke allesammen skal kunne det samme på det samme tidspunkt i livet.

Men når jeg ser på den hverdag, pædagoger befinder sig i og gang på gang oplever mine medstuderende komme skuffer tilbage til studiet fra deres praktikker, så ved jeg ikke, om jeg klarer et helt arbejdsliv i mit drømmejob.

Jeg er bange for, at jeg og mine kollegaer og mine medstuderende bliver set som maskiner, der skal varetage og holde opsyn med mennesker - men venner: maskiner kan IKKE tage vare på andre mennesker, og ej heller sikre dem bedre livsvilkår.

Mennesket kan tage vare på mennesker, og pædagoger kan øge chanceligheden. De kan bryde negative selvbilleder og arbejde udviklende med mennesker. Det kræver bare, at politikerne skaber rammerne for os.

Jeg har også brug for at fortælle jer, at minimumsnormeringerne ikke kommer til at være nok. Der er brug for mere end minimumsnormeringer, hvis den den pædagogiske kvalitet skal højnes.

Pædagoguddannelsen skal styrkes. Vi skal have mere end 7 timers undervisning om ugen, vi skal have feedback og vejledning, og det skal sikres, at vores praktikvejledere er uddannede praktikvejledere og ja uddannede pædagoger, for blot at nævne tre ting. Det kræver en anden politiske vinde, end dem der blæser i dag.

Hvert år skæres der 2% på uddannelsesområdet.

Hver eneste dag i 2019 skæres der 9 millioner kroner OM DAGEN på uddannelse.

Derfor er det vigtigt for mig, når jeg stemmer på grundlovsdag, at stemme for et godt børneliv og stemme uddannelse! For nedskæringerne på uddannelsessområdet skal rulles tilbages, der skal tilføres midler og budgetloven skal skrottes, så vi har mulighed for at blive dygtige pædagoger, men også så vi bliver mødt af pædagoger, som rent faktisk har tiden til at vejlede os ude i praktikkerne.

Dét bliver afgørende for hvor jeg sætter mit kryds på onsdag!

Tusind tak for ordet!

Du kan også se talen på facebook 

nyt gennemsigtig pls

Nyheder for pædagogstuderende

Læs seneste nyt fra pædagoguddannelsen samt vigtige informationer fra PLS' sagsbehandler.

Læs mere

pls help

Hjælp når du har brug for det...

Dit medlemskab sikrer dig, at du har et sted at gå hen, hvis du har brug for råd og vejledning. Vores sekretariat hjælper studerende med problemer på uddannelsesinstitutionen såvel som i praktikperioden.

Læs mere

feedback
feedback