EVA-rapport: Det faglige niveau er for lavt

FU wwweb

Forretningsudvalget i PLS mener: 

I starten af januar måned udkom Danmarks evalueringsinstitut med den seneste undersøgelse fra serien ‘EVA følger pædagoguddannelsen’. Af de adspurgte studerende svarer cirka hver femte, at det faglige niveau er for lavt, og at deres motivation daler i løbet i uddannelsens første år. Du kan læse mere om undersøgelsen på EVA's hjemmeside

Ja til varieret undervisning
Forretningsudvalget i PLS mener, at en dygtig pædagog har mange forskellige kompetencer, som kan anvendes i forskellige kontekster, under mangeartede rammer og det mener vi, at undervisningen på pædagoguddannelsen skal afspejle. Vi ønsker os en pædagoguddannelse, der har plads og råd til at lave undervisning på mange forskellige måder. Der skal være plads til små hold, hvor de studerende og underviserne kan lege og prøve ting af, men vigtigst af alt udfordre hinandens viden i diskussioner om både teori og praksis.

Ja til eksperimenterende undervisning
En god pædagoguddannelse har mulighed for at lære de studerende om elementære kreative færdigheder, så de studerende kan andet end at skrive gode opgaver om teori. Gode pædagoger kan hive meningsfulde aktiviteter ud af ærmet klokken tre om eftermiddagen, selvom dagen har været lang og fuld af udfordringer. Det skal uddannelsen rumme og give de studerende mulighed for at eksperimentere med sammen med hinanden og sammen med en underviser.

Ja til gruppearbejde
Vi mener, at en god pædagoguddannelse sætter gode rammer op for forpligtende fællesskaber mellem de studerende, så de studerende sammen kan blive klogere i og uden for undervisningen. Den hjælper de studerende med at facilitere gruppeprocesser og lærer dem om de dynamikker, der er i gruppearbejde. Uddannelsen skal både rumme og understøtte gruppeprocesser og udvikling af den enkeltes færdigheder.

At være pædagog er at kunne danne meningsfulde relationer til andre mennesker, så de kan udvikle sig og blive hele mennesker, hvorfor uddannelsens formål må være at understøtte dette. 

Ja til ressourcer til pædagoguddannelsen
Pædagoguddannelsen fra 2014 har masser af potentiale, men økonomien på uddannelsen, landet over, er så dårlig, at undervisere, ledelser og studerende ikke har mulighed for at prøve den ordentlig af og blive klogere på hvad der fungerer og hvad der ikke gør.

Vi ønsker os, at der bliver penge til, at studerende og undervisere kan indgå i store og vilde projekter, som alle bliver klogere og dygtigere af. Ligeledes ønsker vi os, at der bliver penge til, at de studerende kan få mere undervisning, end det er tilfældet nu, og at den undervisning foregår på små hold, så de studerende kan få feedback fra undervisere, der kender dem. Vi ønsker os, at der bliver råd til grundig vejledning og feedback; både når det handler om eksamensopgaver og praktik, men også når det handler om de mange projekter, der indgår i uddannelsen.

 

Læs også “Det er ikke bare opstartsproblemer - den er helt gal” pressemeddelelse fra PLS 

Læs også “Det halter med fagligheden ...” - Politiken om den aktuelle EVA-rapport

Læs “Pædagoguddannelsen er for ringe” i Politiken, om EVA-rapport fra 2016. 

 

pls help

Hjælp når du har brug for det...

Dit medlemskab sikrer dig, at du har et sted at gå hen, hvis du har brug for råd og vejledning. Vores sekretariat hjælper studerende med problemer på uddannelsesinstitutionen såvel som i praktikperioden.

Læs mere

nyt gennemsigtig pls

Nyheder for pædagogstuderende

Læs seneste nyt fra pædagoguddannelsen samt vigtige informationer fra PLS' sagsbehandler.

Læs mere

feedback
feedback