Praktikkernes placering hindrer studerendes læring

prakplacering

En regnfyldt onsdag i september møder jeg Louise og Freja på Kildevældsskolen på Østerbro i København. Louise Brandt Gonzalez er uddannet pædagog og ansat som børnehaveklasseleder og praktikvejleder. Hun er tilknyttet H-sporet - et spor for normaltbegavede børn med autisme. Hun har været praktikvejleder siden 2009. Dengang startede de studerende i praktik den 1. august og 1. februar, hvilket fungerede meget bedre end i dag, hvor de studerende starter 1. juni og 1. december, fortæller Louise. Især junistarten er problematisk.

Af: Dorte Skov Christensen, Sagsbehandler i PLS

“Det fungerede meget bedre dengang. De studerende, der startede 1. august, var med til at planlægge året, inden børnene startede, og de studerende der startede 1. februar var med til at afrunde skoleåret. Nu kommer der en ny frisk studerende 1. juni, hvor både personale og børn er trætte og alt er ved at blive rundet af og lukket ned. Så lukker skolen i 5 uger, hvor den studerende kan få nogle timer på fritidshjemmet og til august starter de så forfra med relationsarbejdet med børnene.”

Tre måneder til at nå det hele

Freja Zille Sophia Schaufuss er pædagogstuderende i 2. praktik fra UCC Campus Carlsberg. Hun oplevede i sommer netop det, hendes vejleder Louise beskriver:

“Jeg startede 1.juni og havde sammenlagt 12 arbejdsdage inden sommerferien, hvor skolen var lukket i 5 uger. I den første uge kunne jeg få timer på fritidshjemmet, men sammen med nogle helt andre børn og et helt andet team af ansatte. De næste fire uger arbejdede jeg på mit gamle arbejde, fordi jeg ikke havde råd til at holde ferie. I august startede jeg op igen samme med Louise og børnene, men børnene kunne ikke huske mig, og det er først nu midtvejs i september, at de kan huske, hvad jeg hedder. Det gør det rigtig svært at arbejde med de kompetencemål, der handler om relationer. Og jeg har endda været heldig at kunne følge den samme klasse videre op i første - ellers havde det være en helt ny 0.klasse jeg skulle forholde mig til.”

Freja vidste ikke på forhånd, at hun, når hun startede sit studie i februar, skulle ud i to praktikker med start i juni, hvilket har haft betydning for hende både økonomisk og læringsmæssigt: “Man bliver let bare en vikar i sommerferien, og man kan ikke komme i gang med at arbejde med kompetencemålene og sit projekt før halvvejs inde i praktikken, og så har man pludselig travlt”, fortæller Freja, og hendes vejleder Louise nikker: “Ja, det er meget problematisk. Nu er Freja heldigvis meget kompetent og har erfaring i forvejen, men andre studerende har ikke den fordel, og så er det virkelig svært for dem at overskue praktikken, og alt det de skal nå op mod eksamen, når de nærmest kun har 3 måneder til at nå det hele.”

Vanskeligt relationsarbejde

Louise fortæller, at hun som vejleder mener, at den bedste løsning vil være, at rykke praktikkerne tilbage til den tidligere placering. “1. juni er et virkelig skidt tidspunkt at starte på både for børnene, den studerende og for mig. Man er træt efter et helt skoleår og er ved at lukke alting ned sammen med børnene, der ofte også er helt udkørte og ser frem til ferien - og så kommer der sådan en frisk og glad studerende og siger hej - så skal man virkelig hive sig selv op. Freja har stortset ikke fået vejledning før i september, fordi vi først skulle lukke ned, så var der ferie og så skulle vi lige starte op igen. Jeg er her jo først og fremmest for børnene og er nødt til at sikre mig, at de her børn med særlige behov er trygge, inden jeg kan fokusere på den studerende.”

Freja nikker. “Ja, det skal jo ikke gå ud over børnene, at jeg kommer. Hvis man skal ud i praktik på en skole 1.juni giver det ikke mening, at kompetencemålene handler om relationer, for det er svært at nå at opbygge. Det føles ret grænseoverskridende, at jeg nu SKAL få en relation til de her børn på så kort tid. Det bliver meget intensivt, og det er ikke ok overfor børnene. Vi havde lagt en plan før ferien, for hvordan jeg skulle arbejde med mine mål, men så efter ferien kunne vi godt se, at det slet ikke var realistisk, da børnene ikke kunne huske mig.”

Louise smiler: “Ja, vi troede, vi havde lagt den perfekte plan...men snydt pomfrit…”

Også hårdt for vejlederen

Freja fortæller, at hun ellers er virkelig glad for sin praktik og arbejdet som skolepædagog på specialsporet: “Jeg kunne godt forestille mig at blive skolepædagog engang, men jeg tror ikke, at jeg vil være vejleder for en studerende”, siger hun og griner til Louise. “Nej, det er svært at have overskud til at have fokus på den studerende lige i den periode”, siger Louise, “jeg er virkelig glad for at være praktikvejleder, men jeg ved ikke om jeg vil blive ved, hvis placeringen ikke ændres. Alternativet er jo, at man fjerne skolepraktikkerne til junistarten, så vi kun får studerende 1.december, men det ville jo også være synd.”

pls help

Hjælp når du har brug for det...

Dit medlemskab sikrer dig, at du har et sted at gå hen, hvis du har brug for råd og vejledning. Vores sekretariat hjælper studerende med problemer på uddannelsesinstitutionen såvel som i praktikperioden.

Læs mere

nyt gennemsigtig pls

Nyheder for pædagogstuderende

Læs seneste nyt fra pædagoguddannelsen samt vigtige informationer fra PLS' sagsbehandler.

Læs mere

kursusweekend 2017

kursusweekend 2017